Cum putem sprijini tinerii să valorifice tehnologia pentru progres?
Mimi
Ito
Când oamenii aud că studiez cultura digitală a tineretului, mi
se pune des această întrebare: „Este tehnologia bună sau rea pentru copii?”
Prima mea luptă este să reformulăm întrebarea. Întrebarea pleacă de la premisa
că tehnologia este doar de un fel și că toți copiii o folosesc în același mod.
Tehnologia este făcută și modelată de noi și avem puterea de a o face bună sau
rea. Prefer întrebarea „Cum putem sprijini tinerii să valorifice tehnologia
pentru progres?”. Tinerii nu sunt victime pasive ale tehnologiei sau
dependenți neputincioși. Sunt creatori și agenți de tehnologie cu medii și
interese diverse.
Am cercetat utilizarea tehnologiei de către adolescenți atât în
Japonia, cât și în SUA timp de aproape trei decenii și am văzut o dinamică
intergenerațională similară care se desfășoară cu fiecare nou val de tehnologie
pe care adolescenții îl adoptă. Adulții își fac griji, adolescenții
experimentează și adoptă noi moduri de utilizare a tehnologiei și, în cele din
urmă, adulții încep să îmbrățișeze cultura digitală creată de adolescenți.
Celebrăm titanii tehnologici care și-au început
imperiile încă din facultate. Mai puțină apreciere e direcționată către
exemplele zilnice de tineri din întreaga lume care valorifică tehnologia în
moduri inovatoare, autoactualizate și progresive.Optimismul și
creativitatea tinerilor sunt ca energia solară - reînnoită în mod constant și,
în mare parte, neexploatată. Dacă le putem recunoaște nevoile și punctele forte
diverse, putem sprijini tinerii ca inovatori, cursanți și factori de schimbare.
Inovație
La sfârșitul anilor '90, m-am plimbat cu metroul și am rătăcit
pe străzile din Tokyo, observând cum adolescenții foloseau telefoanele mobile.
Echipa mea de cercetare de la Universitatea Keio a adunat jurnalele detaliate de
mesaje text și mesaje vocale ale elevilor de liceu. Ei au împărtășit informații
despre modul în care au folosit mesajele text, emoji-urile, telefoanele cu
cameră și internetul mobil. Restul lumii era sceptic că internetul mobil va
decola dincolo de Japonia. A trecut aproape un deceniu până când mesajele text
s-au răspândit și în SUA. Nu mi-aș fi imaginat niciodată că oameni de
toate vârstele din întreaga lume vor comunica cu emoji-uri și fotografii de
pe smartphone-uri, 20 de ani mai târziu.
Pe atunci, bătrânii clătinau din cap când vedeau adolescenți
mergând în timp ce trimiteau mesaje. Îi etichetau nagara zoku (tribul
multitasking) și oyayubi zoku (tribul degetului mare). Telefoanele
mobile în mâinile adolescenților au devenit un simbol al declinului culturii
și al normelor sociale. Adolescenții, pe de altă parte, erau enervați de
adulții care nu reușeau să-și pună telefonul pe modul silențios și căutat
agitați telefoanele în buzunare în timp ce sunau. De când fetele
inteligente de liceu foloseau pe stradă pagere pentru a-și trimite mesaje text
una altuia la începutul anilor nouăzeci, adolescenții japonezi au adus inovație
în comunicațiile mobile. Furnizorii japonezi de telefonie au valorificat aceste
inovații pentru adolescenți prin crearea de noi tehnologii, inclusiv servicii
variate de mesaje text, emoji, telefoane cu cameră și internet mobil.
Adolescenții au creat, de asemenea, noi norme sociale pe
măsură ce au adoptat noile tehnologii. De exemplu, ei au considerat că
vechea practică de a efectua un apel vocal neanunțat este invazivă. Au
dezvoltat rapid o nouă normă socială de a „bate la ușă înainte de a
intra”. Când voiau să apeleze pe cineva, trimiteau mai întâi un
mesaj text pentru a verifica disponibilitatea. Prietenul lor se putea afla în
transportul public, la cursuri sau în alt loc în care un apel vocal ar fi fost
perturbator. Ei au recunoscut că simplul gest de a ridica telefonul și a suna pe
cineva atunci când era convenabil pentru apelant era nepotrivit pentru persoana
care primește apelul.
Învățare
Atunci când tinerii experimentează, se mobilizează și
inovează, ei învață și dezvoltă noi abilități. Când fiica mea era
la gimnaziu și liceu, era implicată în fandom-uri online pentru unele trupe
populare. Ea a folosit rețelele sociale și blogging-ul pentru a intra în
legătură cu alți fani și și-a strâns rapid adepți. Într-o săptămână deosebit de
încărcată la școală, am rezolvat împreună problemele legate de gestionarea
timpului. „Cred că ar trebui să-mi iau o săptămână liberă de la blogging”, a
sugerat ea în timp ce am dat din cap. Când am verificat-o câteva ore mai târziu,
am văzut-o online pe blogul ei și i-am atras atenția blând. „Mamă, o întrerupse
ea oftând, postez des ca să nu pierd urmăritori în săptămâna în care îmi iau
liber”. Cumva, ea devenise mai pricepută la managementul rețelelor sociale decât
mama ei, care se credea un manager digital iscusit.
Abilitățile de comunicare și networking sunt doar două dintre
nenumăratele competențe pe care tinerii le dobândesc prin învățarea bazată pe
interese și conectată social cu tehnologia. Ne referim la „învățare
conectată” atunci când tinerii învață ca un produs secundar al geeking-out,
al creării și al organizării împreună cu alți colegii entuziaști.
Fie că este vorba de scriitori de fan-fiction care creează noi narațiuni
împreună, de gameri care elaborează strategii și împărtășesc sfaturi sau de
dansatori care împărtășesc și învață din videoclipuri online, grupurile de
afinitate online continuă să alimenteze învățarea în moduri care sunt sociale și
conduse de pasiune.
Crearea unei schimbări
Când tinerii învață și se organizează împreună online,
nu e vorba doar de distracție și joacă. Abilitățile lor digitale au
alimentat mișcări sociale care au schimbat lumea. În facultate, fiica s-a
afiliat la Percentage Project, care folosește rețelele sociale pentru a crește
gradul de conștientizare cu privire la experiența grupurilor subreprezentate în
programele informatice. Ea a ajutat, de asemenea, la lansarea unei serii video
online, Decrypted By Us, subliniind expertiza și perspectivele femeilor și
minorităților în tehnologie. După împușcăturile din școala de la liceul Stoneman
Douglas, am văzut o coaliție multirasială de adolescenți care a alimentat
mișcarea March for Our Lives. Adulții au fost uimiți de cunoștințele lor media,
și răspunsurile lor rapide despre politicieni și detractori pe rețelele sociale.
Tinerii care dețin rețele sociale și mobile au fost în centrul atâtor mișcări
progresiste – fie că este vorba despre Black Lives Matter, Dreamers sau
activismul climatic.
Aceste utilizări progresive ale tehnologiei nu se întâmplă de la
sine. În spatele tuturor acestor exemple pozitive se află platforme
puternice care le permit să se conecteze, să creeze și să comunice. De
asemenea, esențiali sunt adulții grijulii, organizațiile și coalițiile care
le-au oferit tinerilor spațiu și sprijin pentru a-și amplifica optimismul și
potențialul progresist.
Cu mulți ani în urmă, am co-fondat o organizație non-profit,
Connected Camps, care este dedicată sprijinirii studenților de la facultate
pentru a îndruma copiii prin intermediul platformelor populare de jocuri
digitale. Suntem doar una dintre legiunile de organizații în creștere care
sprijină conducerea tinerilor în realizarea schimbărilor pozitive. Credem că un
mentorat centrat pe cauze și interese comune poate schimba vieți și lumea, în
general. Indiferent dacă sunteți părinte, educator, angajator sau un coleg
entuziast, toți avem un rol de jucat în creșterea puterii și potențialului
tinerilor.
Mimi a petrecut trei decenii observând modul în care
copiii și adolescenții interacționează cu tehnologia. Ea explică de
ce cu toții avem un rol de jucat în creșterea potențialului tinerilor și de ce
este atât de optimistă pentru viitorul lor.