Inovația și rădăcinile progresului
Steven Johnson
Dacă privim înapoi în istorie, este clar că
unul dintre cei mai importanți factori ai progresului real în societate a fost inovația: oamenii care vin cu soluții creative la problemele cu care ne confruntăm și care produc cu succes acele soluții la scară largă. În propria mea muncă, am studiat rădăcinile inovației, într-o gamă largă de domenii, pentru a încerca să înțeleg de unde provin aceste idei noi și transformatoare și cum se răspândesc.
Există un aspect amuzant legat de limbajul pe care îl folosim pentru a descrie inovația: invariabil, ne învârtim în jurul unor cuvinte precum „bec” sau „Eureka”, ce dau de înțeles că o idee nouă apare spontan și că întregul univers se schimbă. Dar cercetarea mea în istoria ideilor transformatoare sugerează că procesul din spatele acestui tip de inovație adevărată este mai lent și mai progresiv. Eu numesc acest model de inovație “slow
hunch” (intuiție lentă). O idee îți apare în minte și semnifică un indiciu, un sentiment de posibilitate, un sentiment că există ceva ce merită explorat, dar nu poți explica cu adevărat ce este.
Dacă ne uităm înapoi la ultimii 50 de ani, cred că majoritatea dintre noi ar fi de acord că World Wide Web a fost una dintre cele mai importante inovații fundamentale ale acelei perioade. Și dacă ne gândim cum a apărut Web-ul, avem un studiu de caz ce ilustrează conceptul de slow hunch la locul de muncă. Povestea îl are ca protagonist pe Tim Berners-Lee, un tânăr programator, care s-a alăturat celebrului laborator de fizică elvețian CERN, unde era înconjurat de oameni de știință străluciți. El a creat creat o mică aplicație pentru uz personal, prin care să țină evidența tuturor oamenilor interesanți pe care îi întâlnește. Practic, era o mică bază de date cu link-uri care leagă oamenii și proiectele la care lucrează sau lucrările pe care le publică.
Nu avea o grandioasă viziune pentru o platformă globală de comunicații; era doar un mic hobby cu care se ocupa în timpul său liber. A continuat să se folosească de aplicație și, de-a lungul anilor, ideea a început să evolueze. În cele din urmă, și-a dat seama că a dat peste o nouă arhitectură pentru comunicarea globală. Dar ideea originală a fost foarte mică și simplă, doar un fragment din ce urma să devină.
Morala poveștii lui Berners-Lee este că de multe ori este mai bine să ne concentrăm pe conservarea ideilor de tip slow hunch, decât să ne bazăm pe momente „evrika”. O rețetă simplă în această direcție este să vă notați toate ideile dvs. fragmentare — și apoi să faceți o practică deliberată de a le revedea luni sau ani mai târziu. Uneori, ideea pe care ați avut-o cu ani în urmă se dovedește a fi o descoperire cu adevărat utilă câțiva ani mai târziu, deoarece piața s-a schimbat sau au apărut noi tehnologii ce pot materializa ideea.
Celălalt principiu cheie despre inovare este caracterul fundamental colaborativ. În plus, generează adesea cele mai promițătoare idei noi la punctul de intersecție dintre diferite discipline. Aceasta este o tradiție care merge până la inventarea tipografiei de către Gutenberg. Gutenberg a rezolvat multe dintre problemele complicate care implicau cernelurile și metalurgia de care aveai nevoie pentru un sistem de tip mobil. Dar, pentru o vreme îndelungată, acesta nu a avut la dispoziție un mecanism de presare, care este esențial în inventarea unei tiparnițe. Apoi, într-o zi, s-a hotărât să meargă să viziteze o vie și să bea niște vin și s-a întâmplat să folosească o tehnologie numită „presa cu șurub” care era folosită la presarea strugurilor. S-a uitat la acest instrument și și-a spus: „Asta îmi lipsește”.
Astfel de exemple de împrumut interdisciplinar apar recurent în istoria inovației, motiv pentru care cred că o strategie-cheie în crearea unei culturi corporative mai inovatoare este să căutați inspirație în domenii care aparent nu au legătură. Și, într-un fel, este un alt argument pentru importanța diversității la locul de muncă. Evident, trăim într-o epocă în care diversitatea este un fel de mantră. Dar de cele mai multe ori când vorbim despre diversitate, vorbim despre egalitatea de șanse ori reprezentare sau ne asigurăm că includem diferite grupuri în echipele noastre din motive de justiție socială sau politică. Dar există un alt motiv pentru a avea echipe diverse, și anume că grupurile diverse sunt colectiv mai inteligente și mai creative.
Există un corp nesfârșit de cercetări din știința și psihologia socială care arată că, atunci când adunați oameni într-o cameră din medii diferite, fie că vorbim de medii etnice, medii religioase, medii intelectuale sau din diferite discipline — cu cât este mai divers grupul, cu atât este mai probabil ca acesta să vină cu soluții originale la diverse probleme. Când obțineți un grup mai eclectic, cu povești, tradiții și abordări diferite, îmbogățește automat gama de potențiale soluții. Poate că doriți să inovați un produs nou sau încercați să luați o decizie corporativă importantă cu privire la viitorul afacerii.
Una dintre cele mai puternice modalități de a diversifica gândirea care se îndreaptă asupra produsului dvs. este să vă implicați clienții în acest proces.. Ce lucruri surprinzătoare fac clienții cu produsele dvs.? Ce funcții noi au găsit aceștia pentru produse? Astăzi, având în vedere că trăim într-o lume în care există o conectivitate cu adevărat globală, unde putem vinde produse și servicii oamenilor din întreaga lume, veți vedea utilizări și adaptări cu adevărat surprinzătoare ale produselor dvs., în funcție de țara sau orașul în care întreprindeți afaceri.
Am văzut aceste exemple minunate în care unele piețe emergente pur și simplu trec înaintea altora mai consacrate: ca în multe țări africane, unde oamenii nu au avut niciodată un telefon fix și nu au avut niciodată o bancă tradițională în care să poată vorbi cu un casier și, în schimb, au trecut imediat la telefoane mobile și online banking. Au sărit peste toată această fază în care noi ceilalți am fost blocați timp de o sută de ani. Într-un fel, acești clienți sunt probabil cei mai adaptați și deschiși la noi posibilități.
Acordând atenție la ce fac diferite tipare de clienți, uitându-vă la modalitățile în care aceștia împing limitele produsului pe care îl vindeți, cultivând acele piețe ca o sursă de idei inovatoare și idei slow hunch - deblocați noi posibilități pentru afacerea dvs.
Steven este un cunoscut autor best-seller din sfera științei care creează, de asemenea, emisiuni TV și podcasturi despre istoria și viitorul inovației. El vine cu câteva perspective surprinzătoare despre identificarea oportunităților de afaceri create de noile tehnologii.